بسم الله الرحمن الرحیم

    تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه20
    1398/03/03
    حوزه علمیه صدربازار اصفهان-درس خارج فقه

    ششمین توصیه‌ای که رهبر معظم برای گام دوم انقلاب بیان می‌کنند، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن است. می‌فرمایند: «این هر سه شاخه‌هایی از اصل عزت و حکمت و مصلحت در روابط بین‌المللی‌اند.» در روابط بین‌المللی می‌گویند سه تا اصل عزت، حکمت و مصلحت را رعایت بکنید. آن‌وقت می‌گویند شاخه‌هایش همین است. عزت ملی در روابط خارجی و همچنین مرزبندی با دشمن است. «صحنۀ جهانی امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقق یافته یا در آستانۀ ظهورند. تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطۀ آمریکا و صهیونیست، شکست سیاست‌های آمریکا در منطقۀ غرب آسیا و زمین‌گیرشدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه، گسترش حضور قدرتمندانۀ سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه». این‌ها سه تا نکته است که در این چند ساله تغییر پیدا کرده است. قبلاً آمریکا یکه‌تاز بود. اگر تصور بکنید که در جنگی که اسرائیل با چند کشور عربی کرد در آنِ واحد سه تا کشور عربی داشتند با او جنگ می‌کردند و زورشان نمی‌رسید. سر شش روز این سه تا کشور را وادار به عقب‌نشینی کرد و تازه بخشی از زمین‌هایشان را ضمیمۀ اسرائیل کرد و دیگر هم پس نداد. تازه کشورش را هم بزرگ‌تر کرد. آن موقع این‌طوری بود؛ اما به برکت نظام جمهوری اسلامی مقاومتی در لبنان به‌وجود آمد و همین حزب الله لبنان که نمادش حزب الله است؛ اما کل لبنان این حالت مقاومت در آن‌ها وجود دارد و همه از مقاومت دفاع می‌کنند. چه مسئولینشان، چه زن‌ها و چه کودکان کودکان از مقاومت دفاع می‌کنند. این مقاومت باعث شد جنگی که اسرائیل علیه حزب الله داشت می‌کرد، نه علیه لبنان، با کشور لبنان نمی‌خواست جنگ بکند و می‌خواست این گروه حزب الله را جمع بکند. آن هم با هماهنگی آمریکا بود. سی و سه روز هم جلو رفتند؛ اما روزهای آخر به غلط‌کردن افتادند. موشک‌های حزب الله که می‌رفت، اسرائیل را داشت متلاشی می‌کرد؛ چون افراد آن‌ها داشتند کشور را رها می‌کردند و وقتی دیدند ناامن است، می‌رفتند. چند روز دیگر اگر پرتاب این موشک‌ها ادامه پیدا می‌کرد دیگر کسی در اسرائیل نمی‌ایستاد و کشور داشت متلاشی می‌شد. لذا فهمیدند که چه غلط بزرگی کردند و با التماس شکست را پذیرفتند و جنگ را جمعش کردند. این اولین شکستی بود که از مقاومت دید. در مرحلۀ بعد با غزه آمدند جنگ کردند و خواستند یک چنین بلایی را سر غزه دربیاورند. آنجا هم 22 روز طول کشید و همین بلا سر اسرائیل آمد و دوباره از آنجا موشک پرتاب کردند. دیدند آن‌ها هم مقاوم شدند و مثل قبل نیستند. خلاصه در دو سه مورد که امتحان کردند دیدند دیگر نمی‌توانند. منتها اسرائیل موجودیتش در جنگ است؛ یعنی اگر یک مقدار حالت تهاجم نداشته باشد می‌ترسد که آب و سیل بیاید و جمعش بکند و می‌ترسد که این کشورهایی که اطرافش هستند یک‌وقت بخواهند به او حمله بکنند. لذا کارشان همیشه همین است که هر چند وقت یک بار بخواهند یک دندان تیزی نشان دهند که ما قدرتمندیم و کسی به ما حمله نکند و این کاشف از این است که می‌دانند موجودیت‌شان غصب است. این را خودشان هم اطلاع دارند. یک آدمی که آمده و یک خانه‌ای را غصب کرده باید هر چند وقت یک بار یک فریاد و یک نعره‌ای بزند که کسی جرأت نکند بیاید و او را بیرونش بکند. خب یک الگوی مقاومت به‌وجود آمد.
    بحث بعدی شکست سیاست‌های آمریکا و به دنبال این دو گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه بود. این سه نکته می‌شود.
    می‌فرمایند: «این‌ها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به‌دست نمی‌آمد. سردمداران نظام سلطه نگرانند. پیشنهادهای آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیر قابل اعتماد می‌داند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقت حفظ کند. از ارزش‌های انقلابی و ملی خود یک گام هم عقب‌نشینی نکند. از تهدیدهای پوچ آن‌ها نهراسد و در همه حال عزت کشور و ملت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البته از موضع انقلابی مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کنند. درمورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکرۀ با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.»
    یکی از مسئولینی که اخیراً در کشورهای اروپایی رفته بودند، دیروز خبرش را من شنیدم. می‌گفتند در این چند سال اخیر صحبت‌های رهبر معظم را در آن کشورها کاملاً مسکوت گذاشته بودند و هیچ مطرح نمی‌کردند؛ اما این بیانیۀ آقا که داده شد همۀ این‌ها را به تکاپو انداخته است و دلیلش هم این بوده که اروپایی‌ها فکر می‌کردند که جمهوری اسلامی رو به اضمحلال است. حالا در تبلیغات غلطی که خودشان می‌کنند، کم‌کم خودشان هم باورشان می‌آید. این بیانیه یک مرتبه مثل یک سیلی که بیاید و کل اروپا و آمریکا را از بین ببرد، یک چنین حالتی همه‌شان را به تکاپو انداخته که رهبر معظم نگاه چهل سالۀ آینده را دارند مطرح می‌کنند و با گام دومی که برداشتند همه‌شان را ناامید کردند. علاوه بر اینکه غربی‌ها ناامید شدند صحبت‌های آقا را دارند تجزیه و تحلیل می‌کنند که ببینند چه است؛ یعنی تأثیر این بیانیه را که در داخل کشور دیدید که موجی از امید به‌وجود آمد و بالاخره به‌خصوص جوان‌ها به حرکت افتادند. در خارج هم حالا ما در این حدش را می‌دانستیم؛ اما ملموس الآن یکی از مسئولینی که آمدند صریح این‌ها را دارند بیان می‌کنند. این تأثیر بیانیه در آنجا هم هست.

    «و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار