بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ اول نماز جمعه
    1399/03/30

    توصیه به تقوا و رعایت دستورات بهداشتی در مقابلۀ با ویروس کرونا
    خودم و همۀ عزیزان را توصیه به رعایت دستورات الهی و ترک معاصی می‌کنم که رکن بزرگ خطبه در نماز جمعه است. در ابتدا لازم می‌دانم شکر الهی را به‌جا بیاورم، الحمدلله بگوییم برای برپایی مجدد مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه و امیدواریم با این شکر تثبیت نعمت و بلکه ازدیاد نعمت معنوی برای ما باشد و در این جهت شایسته است هم توصیه کنم به همۀ برادران و خواهران به رعایت قوانین دستورات بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله و همچنین نکات دیگری که گفته می‌شود تا ان شاء الله به لطف الهی شاهد از بین‌رفتن این بیماری باشیم.
    تشکر از ایثارگران در صف مقدم بهداشت و سلامت جامعه
    همچنین لازم است تشکر بکنم از زحمات بی‌وقفۀ همۀ عزیزانی که در این چند ماه تلاش و خدمت کردند. یک صنف به ایثارگرانمان در این مدت اضافه شد، ایثارگران در صف مقدم بهداشت و سلامت جامعه. کادر پزشکی و همۀ عزیزان پرستار و افراد در بیمارستان‌ها، کسانی که حتی وظیفۀ ابتدایی‌شان در این حد نبود اما ماه‌ها خدمت کردند. ستاد مردمی مقابلۀ با کرونا که آن‌ها هم متشکل از جوان‌های متدین و بسیجی و 700 طلبه شبانه‌روز گاهی من خدمتشان بودم و شب تا صبح بیدار بودند، جلساتی را داشتند و در خدمت به مردم به‌خصوص در اصفهان شاهد این خدمات بودیم. همچنین نیروهای مسلح از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج، مردمی که در کمک‌های مواسات، کمک‌های مؤمنانه خدمت کردند و این‌ها در تاریخ ماندگار شد. شایسته است کسانی که دست به قلم می‌شوند تا زمان زیادی نگذشته است این‌ها را جمع‌آوری بکنند. این مجاهدت‌ها را، این تلاش‌های خاموش و خالصانه را جمع‌آوری بکنند. کسانی که تا پای از دست‌دادن سلامتی و جان خودشان ایستادند و خدمت کردند، درست مثل دوران هشت سال دفاع مقدس که صحنه‌های بسیار زیبایی در آن دوران ثبت می‌شد؛ اما چون افراد از نزدیک مشاهده می‌کردند کم‌تر به فکر ثبت آن‌ها افتادند. وقتی جنگ تمام شد به فکر افتادند که این مطالبی که در حافظه و در سینه‌هاست را مکتوب بکنند. در هر صورت وظیفۀ خود می‌دانم تشکر صمیمانه از همۀ عزیزان داشته باشم.
    توصیه به تحصیل معنویات
    و در همین زمینه یک توصیه دارم و آن این است که همۀ برادران و خواهران شایسته است تلاش بیشتری در تحصیل معنویات داشته باشیم؛ چون در این مدت گذشته جلسات مذهبی، مساجد، نماز جماعت‌ها، سخنرانی‌ها، خطبه‌ها، اعتکاف‌ها، به‌خصوص ماه مبارک رمضان خب محرومیت معنوی زیادی را داشتیم. مثل یک بیماری می‌ماند که مدت زیادی غذا و خوراک مناسب استفاده نکرده باشد بعد لازم است که با تدبیر جبران بکند. ما هم نیاز به این داریم، معنویاتی که از دستمان رفت را تا حدی جبران بکنیم.
    ماه‌های حرام الهی
    لذا در همین خطبۀ اول به همین مناسبت و به مناسبت توصیۀ به تقوا بحث تکریم انسان و دهۀ کرامت را چند جمله‌ای را رویش صحبت می‌کنم که از روز سه‌شنبه اول ماه ذی قعده سه ماه حرام الهی آغاز می‌شود: ذی قعده و ذی حجه و محرم و یکی هم ماه رجب است که آن با فاصله است. این سه ماه حرام الهی مردم معمولاً حرمتش را در زیادشدن دیۀ انسان‌ها می‌دانند؛ در حالی که حرمت این سه ماه به دلیل احترام ویژه‌ای است که نزد پروردگار دارد و هم در جنبۀ ثواب و بندگی خدا این سه ماه مضاعف است و هم در جنبۀ گناه باز گناهان بیشتر محسوب می‌شود. چون این سه ماه سه ماهی است که حرمت و احترام خاصی نزد خدای متعال دارد. ماه ذی قعده شروعش همان چهلۀ حضرت موسی کلیم الله هم هست که «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً» سی ماه همان سی ماه ذی قعده بود و اتمام ده شب آن همان ده شب اول ذی حجه است و لذا کسانی که به فکر سیر معنوی هستند سعی می‌کنند این سه ماه را جدیت بیشتری بکنند و ما هم که نیاز داریم کمبود معنویت گذشتۀ خود را جبران بکنیم؛ البته همیشه نیاز به این داریم، باید یک مقدار برنامه‌ریزی بیشتری بکنیم.
    اعمال ماه ذی قعده و ماه‌های حرام
    مرحوم آیت الله ملکی تبریزی در رسالۀ لقاء اللهشان می‌فرمایند: شایسته است از دو سه روز قبل از  ورود به ماه ذی قعده افراد بنشینند فکر بکنند برنامه ریزی بکنند که چه اعمال خوبی را در این چهل روز و در ماه‌های حرام انجام بدهند و احیاناً اگر خدای ناکرده آلودۀ به یک گناهی هستند این را با جدیت ترک بکنند. کتاب دیگری باز ایشان به نام المراقبات دارند، در آن کتاب یک نمازی را برای روز یکشنبۀ ماه ذی قعده نقل می‌کنند البته هر یکشنبه‌ای که باشد. چون در روایتش دارد که شخصی سؤال کرد که آیا این دستور را اگر در ماه‌های دیگر هم انجام بدهیم می‌شود؟ پیامبر فرمودند اشکالی ندارد و این برای کسانی است که مایلند از گناهانشان توبه کنند. چهار رکعت نماز با یک ترتیب خاصی وارد شده در مفاتیح الجنان هم اشاره شده که اول روز یکشنبۀ یکی از یکشنبه‌های ماه ذی قعده غسل بکند و وضو بگیرد، چهار رکعت نماز بخواند و هر رکعت از نماز را یک حمد و پس از آن سه تا سورۀ «قل هو الله» و یک بار سورۀ فلق و سورۀ ناس را «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس» را این را یکی یک مرتبه بخواند. هر چهار رکعت دو تا دو رکعتی جداگانه، این‌چنین است. بعد از پایان نماز هفتاد مرتبه «استغفر الله ربی و اتوب الیه» می‌گوید و بعد «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» و بعد هم یک جمله دارد: «یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ» پیامبر فرمودند کسی که این عمل را انجام بدهد از گناهانش پاک می‌شود، عاقبت به خیری نصیب خودش می‌شود، نسل او پربرکت می‌شود، قبر او وسیع و نورانی می‌شود و برکات رزقی نصیب او خواهد شد، توسعۀ رزق پیدا می‌کند، رضایت والدین شامل حالش خواهد شد، آن‌ها از او راضی می‌شوند و حتی نسل او هم آمرزیده خواهند شد. خیلی تعبیرات زیادی در این روایات آمده است.
    در هر صورت کتابی هم مرحوم آیت الله بهاری این عارف بزرگ به نام تذکرة المتقین دارند، در آن کتاب ایشان همین دستورالعمل ماه ذی قعده را که بیان می‌کنند می‌فرمایند شایسته است که قبل از اینکه شروع بکند این عمل را انجام بدهد یک صدقه هم بدهد چون صدقه خشم خدا را خاموش می‌کند و بعد هم می‌فرمایند خود نماز را و استغفار آن ذکر را دارد در یک جای خلوتی که فکرش آزاد باشد و با خدای خود خالصانه حرف بزند یا یکی یکی گناهانش را مد نظر بگیرد گریه و اشک بریزد و سعی کند توبۀ جدی بکند. حالا این دستوراتی است که من یک اشاره‌ای کردم. بزرگان خیلی اهمیت می‌دادند و فرصت خوبی برای پاک‌شدن از گناهانمان است.
    دهۀ کرامت و تکریم بانوان در اسلام
    چون دهۀ کرامت است اشاره به این نکته بکنم: در این دهه روز اولش اول ذی قعده میلاد با سعادت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) است و یازدهم ذی قعده روز میلاد با سعادت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(علیهم‌السلام) است و به مناسبت روز اول که حضرت فاطمۀ معصومه(سلام‌الله‌علیها) حدوداً 27 سالشان بود که از دار دنیا رفتند این روز را روز دختر هم نامیدند. یک رویکرد خوبی در انقلاب اسلامی ما شده است که یک روز به نام روز دختر و روز بیستم جمادی الثانی که میلاد دختر پیامبر است را روز زن نامیدند. این به خاطر تکریمی است که در دین اسلام و درواقع در هویت دینی ما نسبت به زنان و دختران جامعه است. در مقابل کسانی که در فکر سوءاستفادۀ از زنان و دختران هستند در فکر آلوده‌کردن و به چالش کشیدن و برهنه کردن آن‌ها هستند. یک شخص صهیونیستی به نام رابرت مرداک است که ایشان دارای حدود 60 شبکۀ تلوزیونی است و ده‌ها شبکه و سایت در اختیارش دارد و صدها روزنامه را هدایت فکری می‌کند. او یک شخص ثروتمند استثنائی است. او چند سال پیش گفت اگر ما بخواهیم ایران اسلامی را به فروپاشی بیندازیم باید دست بگذاریم روی خانواده در ایران و محور خانواده همان مادر و زن است و باید به هر گونه‌ای که هست باید آن‌ها را به فساد بکشانیم. آن‌وقت خواهیم توانست که کل جامعۀ ایرانی را نابود بکنیم. بعد خود او می‌گوید من از طریق ساختن سریال‌ها و فیلم‌ها و شبکه‌های مجازی از طرق مختلف سعی می‌کنم این کار را انجام بدهم که نفوذ فکری همان نفوذ نرم که گاهی دیده می‌شود در سریال‌هایی که در ایران، سریال‌های ترکیه‌ای و هندی و کره‌ای و مفاسدی که دیگر ملاحظه کردید در آن گاهی موها پیداست، محاسن‌ها تراشیده، زن‌ها را به بی‌بندوباری می‌کشانند؛ حتی به خارج از ایران می‌روند فیلم را پر می‌کنند آنجا با زنان بی‌حجاب فیلم را پر می‌کنند و بعد اینجا در داخل ایران می‌آیند پخشش می‌کنند. خب این‌ها نتیجۀ همان نفوذ فرهنگی دشمن است لذا توصیه‌ای که دارم به همۀ هم برادران و هم خواهران این است که اگر تکریم انسان را می‌خواهید آن آیۀ 70 سورۀ اسرا «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ» یعنی تکریم پروردگار یک تکریم خلقی است، در فطرت ما یک ارزشی گذاشته شده منتها این ارزش در وجود ما وقتی تجلی می‌کند که ما با اختیار خودمان این تکریم را بارور بکنیم. لذا در آیۀ 26 و 27 سورۀ انبیا آنجا دارد که «بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ  لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ» عباد مکرم که اهلبیت(علیهم‌السلام) در رأس آن‌ها هستند عباد مکرم کسانی‌اند که مطیع صد درصد پروردگارند این عباد مکرمند. پس درست است خدا ما را تکریم کرده اما ما با اختیار خودمان باید بتوانیم این تکریم را حفظ بکنیم و تجلی بدهیم. خدای متعال به ما عقل داده اما ما باید تعقل بکنیم. تا تعقل نکنیم که جایگاهی نداریم. او به ما فکر داده ما نیاز به تفکر داریم یعنی فکر را به کار بیندازیم. بنابراین به همۀ برادران و عزیزان توصیه می‌کنم که دشمن بسیار نسبت به قشر زنان و دختران جامعۀ ما حساس است. لذا به خواهران گرامی عرض می‌کنم به همین توصیه‌های دینی و عقلی که اگر می‌خواهیم هویت ملی خودمان را حفظ بکنیم باید پوشش مناسب و چادر مشکی را یادمان نرود داشته باشیم. اگر زنان جامعۀ ما می‌خواهند از آسیب‌های اجتماعی محفوظ بمانند لازمۀ آن پوشش مناسب است. اگر می‌خواهند بنیاد خانواده تقویت بشود محکم بشود، ارتباط محبت‌آمیز بین زن و شوهر باشد، علاقه باشد، سکون و آرامش در خانواده حاکم باشد یکی از ارکان مهم آن پوشش مناسب در بیرون است. اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی محفوظ بمانیم باز لازمه‌اش پوشش مناسب است. این‌ها را آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلاتی که برای زنان جامعۀ ما به وجود می‌آید منشاء آن از آنجا آغاز می‌شود که رعایت پوشش مناسب را دختران و زنان ما نداشتند. در نهایت می‌گویم حتی اگر می‌خواهید فکر راحتی داشته باشید، آرامش روحی داشته باشید، سلامتی روحی و جسمی داشته باشید یکی از معیارهای درشت آن باز رعایت حفظ حجاب و پوشش مناسب است و همان چیزی که دختر پیامبر فرمودند بهترین چیز برای زن دیگر بالاتر از آن وجود ندارد این است که نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه او مرد نامرحمی را. امیدوارم همان رعایت تقوای الهی که عرض کردم در این برهۀ زمان با بصیرت کافی بیشتر از قبل و توجه به دسیسه‌های دشمن بیش از گذشته پوشش مناسب و عاقلانه را داشته باشیم و بدانیم قبل از اینکه نیروی انتظامی بخواهد اجبار بکند، الزام قانونی به رعایت پوشش بکند باید بدانیم که این یک نوع الزام عقلی درونی است و هرکس عقل سالمی دارد پوشش کامل‌تری را ترجیح می‌دهد و رعایت می‌کند و امیدوارم همۀ ما به ضرورت بحث توجه زیادتری بکنیم و رعایت بکنیم.

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
    اذا جاءنصر الله و الفتح، و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجاً، فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان تواباً، صدق الله العلی العظیم

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ دوم نمازجمعه
    1399/03/30

    توصیه به تقوای الهی و انتظار ظهور
    در این خطبه مجدداً توصیۀ خودم را تکرار می‌کنم با توجه به این نکته که همۀ ما لازم است خود را آماده بکنیم برای حکومت جهانی حضرت بقیة الله(ارواحنافداه) گرچه مرتب گفته می‌شود اجازه نداریم وقت خاصی را برای ظهور تعیین بکنیم؛ اما از آن طرف هم فرمودند منتظر باشید: «مَثَلُهُ کَمَثَلِ السَّاعَةِ لا تَأْتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَةً»[1] وجود مقدس آن حضرت مثل مَثَل قیامت می‌ماند که بغتةً و ناگهانی ظهور می‌کند. خب انتظار ظهور که می‌گویند افضل اعمال است معنایش این است که باید آماده باشیم. آماده‌بودن به پاک‌بودن است. کسی که منتظر انسان صالح است باید خودش هم صالح و مصلح باشد، باید هم پاک باشیم هم روحیۀ انقلابی در وجودمان باشد. روحیۀ تسلیم در مقابل ولایت که لازمه‌اش شناخت مقام والای ولایت است و بالاتر از تسلیم، مقام رضایت است و بالاتر از مقام رضایت، مقام شکر است؛ چون بعضی ممکن است تسلیم ولی باشند آنجا که ولی دستور بدهد جانت را باید بدهی، می‌گوید من واجب است خب می‌روم اما قلباً خشنود نیست، راضی نیست. کسانی که تا شب عاشورا دیدید آمدند این‌ها تسلیم بودند. می‌گفتند برای ما دفاع از امام واجب است؛ اما وقتی که امام این وجوب را از عهدۀ آن‌ها برداشتند تعداد زیادشان بلند شدند رفتند. این‌ها قلباً خشنود نبودند. لذا یک درجۀ بالاتر از تسلیم در مقابل ولی رضایت درونی به اطاعت از اوست و بالاتر از رضایت شکر است. اصلاً شکر خدا را به جا بیاورد. آن جملاتی که سیدالشهدا(علیه‌السلام) در قتلگاه می‌گفتند «الهی رضاً بقضائک». خب شایسته است همۀ ماها آماده باشیم چه امامان ظهور بکنند چه نکنند و دعا هم می‌کنم نمازگزاران عزیز جمعه با این نفس‌های پاکتان آمین می‌گویید. امیدوارم هرکس با نیت خالصی در این نمازهای جمعه حضور پیدا می‌کند ان شاء الله آن نماز جمعۀ در خدمت امام زمان(علیه‌السلام) و شنیدن خطبه‌های آن بزرگوار و توصیه‌های به تقوای آن حضرت و بیان معارف دین را از زبان آن حضرت ان شاء الله بشنویم.
    افول آمریکا
    و اما در این خطبه هم اشاره کنم به دو نکته: نکتۀ مهمی که وجود دارد بحث افول آمریکاست که دو سال قبل رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان فرمودند و امروزه بعد از گذشت دو سال افول تدریجی آمریکا را همۀ ما شاهدیم. اگر بخواهیم جمع‌بندی بکنیم در سه جهت قدرت نرم و قدرت سخت آمریکا هر دو افول پیدا کرده است. قدرت سخت منظورم همان قدرت نظامی است و قدرت نرم او تأثیرگذار روی افکار جهانی و اینکه می‌خواستند خودشان سلطه بکنند بر افکار جهان و همه را پیرو خودشان قرار بدهند، استقلال همه را بگیرند و وابسته به خودشان بکنند؛ حتی سبک زندگی غربی و برهنگی و بی‌بندوباری را ترویج بکنند. در سه جهت قدرت سخت و نرم آمریکا الآن به چالش کشیده شده است:
    یکی در بحث بیماری کرونا که ملاحظه می‌کنید آمارهای بیماری آن‌ها و فوت آن‌ها در صدر جدول قرار دارد؛ البته ما آرزو داریم همه شفا پیدا کنند ولیکن بالاخره این نکته‌ای است که ملاحظه می‌کنید اما مسئولین آمریکایی نتوانستند و یا نخواستند که بیماری کرونا در کشور خودشان را درست مدیریت بکنند.
    بحران دومی که حدود چهار هفته است الآن آمریکا با آن مواجه است همین تظاهراتی است که به دنبال کشتن بعضی از سیاه‌پوستان آغاز شد و ملاحظه می‌کنید بعد از کشتن بی‌رحمانه و نژادپرستانه و مظلومانه که انجام گرفت، مردم آمریکا به خروش آمدند و به هوش آمدند، به صحنه آمدند حرکت کردند، حرکتشان را استمرار دادند، نمادهای تبعیض نژادی و بعضی مجسمه‌ها را پایین کشیدند، پرچم‌های خودشان را در آمریکا به آتش کشیدند، مقابل مسئولین آمریکایی ایستادند، مقابل آن‌ها کاخ سفید از ترسش فنس و سنگ‌های بتونی دور کاخ سفید کشید؛ اما نتوانستند جلوی قیام مردم را بگیرند و این هنوز هم ادامه دارد و کاری که به سر کشورهای اسلامی درمی‌آورند و اختلاف می‌انداختند بدون اینکه ما بخواهیم بینشان اختلاف بیندازیم این مشکل برای خودشان به وجود آمد. این هم بحران دومی که باعث افول آمریکا در بحث قدرت شد.
    اما مشکل سوم شکست‌های پی‌در پی آمریکاست در بحث محور مقاومت در منطقه، هم در عراق، هم در سوریه، هم در لبنان و به‌خصوص محورش که ایران اسلامی ماست. مشاهده کردید بعد از شهادت سردار عزیزمان سردار سلیمانی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) سه روز بعد از آن مجلس عراق تصویب کرد به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و این شروع مقابلۀ با نیروهای آمریکایی بود. پس از آن نیروهای آمریکایی در عین الاسد هدف موشک‌های قوی ایران قرار گرفت، چیزی که اصلاً دنیا باورش را نمی‌کرد و مات و مبهوت مانده بودند از این اقتدار جمهوری اسلامی ایران و این را هم ملاحظه کردیم و پس از آن دیگر روز به روز آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته است.
    یکی از نظریه‌پردازهای آمریکایی فوکویاما است چند سال پیش هم نظریه‌هایی را مطرح کرده بود. اخیراً در بحث کرونا تصریح کرده است که نظام آمریکا به فروپاشی کشیده خواهد شد و امیدوارم که این مرگ‌ بر آمریکاهایی که بعد از نمازها و در حین خطبه‌ها شما گفتید ان شاء الله به ثمر بنشیند و به زودی همۀ ما شاهد از بین‌رفتن آن سلطه‌گر جهان و از بین‌رفتن استکبار جهانی همه باشیم. البته لازم است ما هوشیاری خودمان را حفظ بکنیم. بدانیم آمریکا سابقۀ فرهنگی چندانی ندارد. یک سابقۀ دویست ساله بیشتر ندارد و شرارت‌هایی که امروزه ملاحظه می‌کنید شرارت اول او هم نیست. در این دویست سال جمعاً آمریکا حدود هفتاد جنگ منطقه‌ای و کشوری ایجاد کرده که غیر از چند سالش می‌گویند تمام این دویست سالش همه‌اش درگیر جنگ بوده که یکی از آن هفتاد نمونه‌اش همان هشت سال دفاع مقدس خود ما است و امروزه چون آمریکا از جنگ نظامی مأیوس است و  از قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌ترسد. به لحاظ رعب و وحشتی که از اقتدار ما دارد بیشتر به جنگ روانی و دیپلماسی روی آورده است. این‌ها را باید ملاحظه کنیم. جنگ‌های روانی ایجاد می‌کنند جنگ‌های رسانه‌ای می‌کنند تحریم اقتصادی را تشدید می‌کنند و البته ما هم باید هوشیار و آماده باشیم. گاهی مایلند هرج و مرج بین ماها ایجاد بکنند که چون حالا هرج و مرج در کشور خودشان ایجاد شده یک مقدار دست از سر ما برداشتند «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین واجعلنا من بینهم سالمین غانمین».
    حفظ آرامش در کشور و جلوگیری از عزل و نصب‌های نزدیک انتخابات
    و اما نکتۀ دومی را هم که برای داخل استان و کشور خودمان عرض می‌کنم حفظ آرامشی است که باید بین ماها باشد. به‌خصوص مسئولین محترم آرامش را بیشتر باید حفظ بکنند. همیشه تجربۀ خاصی است که دولت‌مردان آخر دولتشان که می‌رسد به فکر عزل و نصب افراد می‌افتند تا مهره‌های همسو و همفکر خودشان را بگذارند. چون می‌دانند دوره‌های بعدی مردم دیگر به آن‌ها رأی نخواهند داد. در فکر این هستند که مهره‌هایی را بگذارند و در انتخابات کسانی رأی بیاورند که همفکر و همسوی آن‌ها باشند. به این‌ها عرض می‌کنم شما دارید نان نظام را می‌خورید بنا نیست جناح‌بندی کار بشود و افکار سیاسی را بخواهد اعمال بکند. برای نظام همۀ ما باید خدمت بکنیم نه برای جناح خاصی. مردم هم عادت به این ندارند که یک مسئول بخواهد آرامش مردم را به هم بزند، مردم دنبال آرامشند. ما هم توصیه به همین می‌کنیم. لذا برای هرچیز، برای ما لازم‌تر همین حفظ آرامش در جامعه است. بله کسانی را می‌خواهید عوض بکنید کسانی را عوض بکنید که حاضر نیستند پایشان را روی پرچم آمریکا بگذارند و الآن در بعضی از مدیریت‌های استان حضور دارند. این‌ها را عوضشان بکنید. رئیس جمهور مواضع محکمی را در مقابل آمریکا می‌گیرد و می‌گوید سیاست آمریکا این است که همیشه با زانو روی گلوی ملت‌ها فشار می‌داده، خب این سیاست زیبایی که ریاست محترم جمهوری داشتند. ما در بعضی از استان‌ها می‌بینیم هنوز بعضی از مسئولین ما خانواده‌هایشان در اروپا و آمریکا دارند زندگی می‌کنند یا حاضر نیست پایش را روی پرچم بگذارد. خود ملت‌‌های آمریکا دارند پرچمشان را آتش می‌زنند اینجا این‌ها هستند. این‌ها آرامش جامعه را به هم می‌زنند و بله این‌ها باید جابه‌جا بشوند نه آن مسئولین خدوم و شایسته‌ای که دارند خدمت می‌کنند و امیدوارم که این توصیۀ بنده تا به همین اندازه اجمالی که دارم عرض می‌کنم رعایت بشود و نیاز به بیان شفاف بعضی از مباحث در خطبه‌های نماز جمعه نباشد.
    توصیه به تقویت مبانی دینی
    در پایان مجدداً خودم و همۀ عزیزان را به تقویت مبانی دینی خودمان توصیه می‌کنم. آن کسانی که چه در گذشته برنده شدند و چه در آینده برنده می‌شوند که ایمان قوی سراسر وجودشان خدایی‌است، سراسر وجودشان دین است. در زمان ظهور هم همین است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ» کسانی عمل می‌کنند که روحیه‌های انقلابی دارند، محکم می‌ایستند در جاهایی که حتی منافعشان هم در خطر است، جانشان هم در خطر است و ملاحظه می‌کنیم. انحراف، انفعال، شبهه و شهوت این‌ها چیزهایی است که دچار کسانی می‌شود که دارای ضعف ایمان هستند؛ پس ویروس فقط ویروس جسمی نیست، ما ویروس فکر هم داریم. انحراف و انفعال، شبهه و تردید، شک و شهوت این‌ها چیزهایی که در کسانی که تقوای الهی دارند، لباس تقوا به تن دارند هیچ راه ندارد، نفوذ نمی‌کند و در همان کسانی که تقوای ضعیفی دارند چرا روی آن‌ها اثر می‌گذارد. امیدوارم خدای متعال به همۀ ماها کمک بکند. ایمان‌هایمان را تقویت بکنیم و آماده باشیم از یاران خوب مولایمان حضرت بقیة‌الله(ارواحنافداه) باشیم و در زمان غیبتشان از سربازان محکم ولی فقیه زمان باشیم ان شاء الله.
    پروردگارا ظهور امام زمان را نزدیک فرما. اعمال ما این نمازهای جمعۀ ما، عبادات ناقص ما را به لطفت قبول فرما. بیماران ما به خصوص بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند همه را شفای عاجل و کامل عطا فرما. رزق حلال و وسیع به همۀ مؤمنان و مؤمنات عطا کن، مشکلات را برطرف فرما. شهدا، اموات، امام بزرگوارمان را رحمت فرما. رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب و همچنین انقلاب اسلامی ما را تا زمان ظهور حضرت بقیة الله(ارواحنافداه) حفظ و یاری فرما. خدایا دشمنان اسلام را بیش از گذشته ذلیل و نابود گردان و ایالات متحدۀ آمریکا را به ایالت متفرقۀ آمریکا تبدیل بفرما.

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
    قل هو الله احد، الله الصمد، لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد


    [1] . بحار الانوار، ج36، ص391.

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار