پیام آیت‌الله مهدوی به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    کتاب، گران‌بهاترین گنجینۀ میراث بشر است؛ آن‌چنان پرظرفیت است که معجزۀ جاوید پیامبر خاتم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» قرار گرفت؛ آن‌قدر پرارج است که خدای سبحان به ابزار نگارش وخطوط نگاشته‌اش، سوگند یاد کرده است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ»؛ آن‌گونه سترگ است که خواندنش، نخستین واژگان وحی را شکل داد: «إقرَأْ». کتاب ابزار انتقال دانش و فرهنگ است و براین‌اساس، پایۀ هر تمدنی است و فرد و جامعه، بدون انس پیوسته با کتاب خوب، بی‌مایه و چه‌بسا پوک و پوچ خواهد شد.
    در وصف کتاب و کتاب‌خوانی، هرچه کتاب بنویسیم و بنویسند کم است؛ لکن کتاب حلوایی است که خواندنش کام را شیرین می‌کند، نه گفتنش! به‌ویژه برای ملتی با فرهنگی مثال‌زدنی؛ ملتی که پیام پیامبرش دانش‌جویی از گهواره تا گور است؛ ملتی با ستارگانی خیره‌کننده در سپهر فضل و علم. مخصوصاً اکنون که ملت غیور ایران اسلامی در حال گذر از پیچی تاریخی، به‌سوی آرمانی تاریخی است.
    بی‌تردید، فرد و ملتی که خواهان رشد و شکوفایی است، حتی در تنگنای زندگی مادی و سختی معیشت نیز از حظّ حیات روحی‌اش غافل نخواهد شد؛ او می‌داند که اگر با کتاب انس بگیرد و کتاب غمگسارش باشد، هیچ اندوهی بر او کارگر نخواد بود: «مَنْ تَسَلَّى بِالْکُتُبِ لَمْ تَفُتْهُ سَلْوَة» (غرر الحکم، ص598). دولت برخاسته از این ملت نیز جایگاهی درخور برای این امر درنظر خواهد گرفت.
    24 آبان، روز کتاب و کتاب‌خوانی را بهانه‌ای برای توجه دوباره قرار می‌دهیم و آن را به اصحاب متعهد آفرینش کتاب تبریک می‌گوییم. امیدواریم به‌‌لطف الهی، تولید و انس با کتاب خوب شیوۀ همیشگی ما گردد.

    سیدابوالحسن مهدوی
    عضو خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت اصفهان
    24آبان1397

     
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار